░▒ هفت خط ▒░

با ما همراه باشید...

░▒ هفت خط ▒░

با ما همراه باشید...

چرا عطرها و صداها یادآور خاطراتند...

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی دریافتند که عطرها، نورها و صداها در همان فضای مغزی پردازش و ثبت می شوند که حافظه ذخیره می شود و به همین علت یادآور خاطرات گذشته هستند. دانشمندان موسسه ملی نوروساینس تورین کشف کردند که کورتکس حسی فوقانی و بخشهایی از مغز که با جنبه های پیچیده تر اطلاعات حسی در ارتباط هستند، مسئول ذخیره حافظه و همچنین اطلاعات مربوط به رایحه‌ها و صداها است.

به همین علت است که افراد با استشمام دوباره بوی یک عطر و یا گوش دادن اتفاقی به یک قطعه موسیقی خاص به یاد خاطره ای می افتند که از آن بو و یا آهنگ دارند. 

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج دریافتند که حافظه ترس و درد در موشها دربخشهایی از مغز ذخیره می شود که در همان بخشها اطلاعات مربوط به بوها، صداها و نورها وجود دارند. 

در این بررسیها، دانشمندان زمانی که به موشها شوک تحریک کننده درد و ترس را وارد می کردند، همزمان این حیوانات را در معرض یک صدای آهنگین قرار دادند. 

به این ترتیب حافظه این تجربه، در بخشی از فضای مغزی مربوط به پردازش اطلاعات دریافت شده از گوشها ذخیره شد و زمانی که برای بار دوم همان صدای آهنگین برای موشها پخش شد آنها به یاد خاطره شوک تحریک کننده درد افتادند و به شدت وحشت زده شدند. 

براساس گزارش ساینس، این یافته ها می تواند توضیح دهد که چرا بعضی از بوها و صداها به تقویت حافظه کمک می کنند. 

همچنین در تحقیقات دیگری که در لیورپول انگلیس انجام شد برای بهبود نتایج امتحانات دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی از بوی نعناع و صدای خش خش برگهای درخت استفاده کردند در این آزمایش، در زمان یادگیری دروس، دانش آموزان را در معرض بوی نعناع و صدای خش خش برگهای درخت قرار دادند و در زمان امتحان نیز همان رایحه و صدا را در اختیار کودکان گذاشتند به این ترتیب دانش آموزان توانستند به روش بهتری دروسی را که به خاطر سپرده بودند، به یاد بیاورند. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد